Lesfiche Beweging Kandinsky's Hoezendans

Kandinsky verstopte zijn emoties en ook zichzelf in zijn werk. Wat als wij ons nu ook eens tijdens een sessie beweging zouden kunnen verstoppen? Bewegen hoe we willen en dingen uitproberen zonder dat iemand je kan zien. Vandaar de hoezendans.


Leerjaar: 3de graad

Leerplandoelen:

1.2 Verschillende houdingen en bewegingen exploreren.

4.4 Gebruik maken van materialen, planten, dieren, mensen en personages.

5.2 Samen een bewegingsopdracht uitvoeren.

Lesdoelen:

De leerlingen kunnen:

  • bij het bewegen gebruik maken van een hoes.
  • een houding van een standbeeld aannemen.
  • statische vormen aannemen.
  • samen een voorstelling van verschillende statische vormen met het lichaam en hoes geven.

Bouwstenen:

Ruimte: Grootte en vorm, relatie inspelen op elkaar

Tijd: Duur

Concept van de sessie:
AAN: ruimte en tijd
MET: lichaam en hoezen
ROND: in je eigen werk kruipen 

Lesverloop:

Fase 1: Inleiding en opwarming 

Inleiding: Kijk vanop een afstand en kruip in het schilderij... 10 min.

De lkr heeft twee werken van Kandinksy op het bord staan.

Wat zien jullie?

  • Zien jullie gelijkenissen?
  • We kunnen die vormen tekenen en schilderen, maar hoe kunnen we nog vormen maken?
  • Probeer dat eens met je lichaam te doen? Iedereen maakt een vorm van op de afbeeldingen.

Het is moeilijk om met je lichaam de vormen te maken maar de lkr heeft een hulpmiddel: Een hoeslaken.

Opwarming: Laat je vangen... 20 min.

De lkr verdeelt de klas in 2 groepen. De ene groep heeft een hoeslaken, de andere niet.

Opdracht voor de groep zonder hoeslaken:

  • Jullie mogen in jullie groep eens bespreken welke vormen jullie zien in het schilderij. Vertel elkaar hoe je zo een vorm zou kunnen maken met je lichaam.

Opdracht voor de groep met hoeslaken (de andere groep mag dit niet weten):

  • Elk van jullie kiezen een slachtoffer uit de andere groep. Bespreek samen wie je neemt want iedereen moet een ander slachtoffer hebben.
  • Zo meteen mogen jullie jullie slachtoffer vangen, maar jullie moeten daarvoor wel in jullie hoes kruipen.
  • Jullie mogen rondstappen. De groep met de hoezen proberen hun slachtoffer te pakken.
  • De anderen proberen te raden wie hen wil pakken. Jullie maken snelle bewegingen om te ontsnappen.

Als de groepen klaar zijn met hun opdracht roept de leerkracht iedereen samen in een kring. - Ik ga zo meteen muziek opzetten. 

De lkr zet de muziek aan.

De lkr stopt de muziek.

  • Iedereen blijft staan waar ze staan.
  • De vangers mogen hun prooi nog proberen aanraken maar met hun hoes! Jullie mogen nog twee stappen zetten om dichterbij te komen. Als je je prooi mee in je hoes kan pakken, mag je dat ook.

De lkr zet de muziek enkele keren aan en op pauze. De laatste opdracht wordt herhaald.

Wissel af. Laat de anderen ook eens een hoes zijn.

Fase 2: Experimenteren en exploreren

Kern 30 min.

1. Freeze

  • De lkr legt de hoezen verspreid in de zaal.
  • Muziek speelt en de leerlingen wandelen rond in de ruimte, er mag geen enkel plekje leeg blijven.
  • De muziek stopt. De leerlingen nemen het dichtstbijzijnde hoes, kruipen er in en maken een standbeeld.
  • De muziek start terug, de leerlingen laten de hoezen liggen en wandelen verder. 3x

2. Eitje

  • Elke leerling kruipt in een hoes.
  • De hoes stelt een schelp van een ei voor waar ze niet uit kunnen.
  • Ze duwen zo hard ze kunnen tegen de schelp, maar het lukt niet!
  • Ze maken de vorm van een driehoek.
  • Ze maken de vorm van een vierkant.
  • Dan proberen ze nog eens met een ronde vorm.
  • Ze gaan in een lijn op de grond liggen.
  • Kennen de leerlingen nog vormen? Probeer maar.

De lkr zet op de achtergrond muziek op. 

3. Rara... Wat ben ik?

  • De leerlingen mogen per 2 werken.
  • Iemand neemt de hoes en maakt een vorm vanop het schilderij.
  • De andere raadt de vorm. Ze wisselen af.

Fase 3: Verwerking + evaluatie

Verwerking 20 min.

  • De leerlingen worden in twee groepen verdeeld.
  • De muziek (link bovenaan) wordt aan gezet en de leerlingen mogen in hun groepje allerlei vormen met de hoezen maken. Ze mogen ook met meerdere een vorm maken. Niet iedereen moet dezelfde vorm maken, maar ieder iets anders. Dit mogen ze 10 minuten inoefenen.
  • Per vorm houden ze 5 tellen aan, nadien veranderen ze van vorm.
  • De groepjes kijken naar elkaar.

Evaluatie 10 min.

1. Vond je het leuk om met de hoezen te bewegen?

2. Welke vormen waren wel boeiend?

3. Welke vorm vond jij het leukst om te doen? Doe eens voor?

4. Vonden jullie het leuk om naar de voorstelling te kijken?

5. Wat was er zo speciaal aan?

Bijlage 1: Werken van Kandinsky ppt

Bronnen:

Afbeeldingen: Googleafbeeldingen.(z.d.).Geraadpleegd op 8 mei 2016 via https://www.google.be/imghp

Allerlei muziek playlist:

NielsonMusic.(2014). Geraadpleegd op 8 mei 2016 via https://www.youtube.com/watch?v=zKmsZzJQJV0&list=PLRTuVOkWWDpMNsN6sN8t5xILLcqN2YA1G

Muziek Clouseau:

WarnermusicBeTV.(2015).Geraadpleegd op 10 mei 2016 via https://www.youtube.com/watch?v=lJwcvcDwI3I

Zeppelin:

Crul,K.(2015).Zeppelin, Didactiek voor muzische vorming.Kalmthout:Pelckmans

Cursus MUVO 2:

De Backer, J. Crul, K.(2007). Leergebied muzische vorming Muzische vorming 2. KHM

Cursus hoofdstuk 2:

De Mesmaeker, S.(z.d.). Het Muzisch project 2014. KHM

©2016 Ine Vanhove & Klaartje Maes
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin