Lesfiche Media we doen lekker onze zin

Kandinsky liet zich niet afschrikken dat de meerderheid zijn werk niet kon aanvaarden. Hij bleef lekker zijn ding doen en deed er zelfs nog een schepje bovenop. Gedaan met natuurlijke elementen te verwerken. Gedaan met elementaire kleuren te gebruiken. En zo kwam hij tot abstracte schilderkunst. Later zelfs heel abstract. 

Leerjaar: 2de graad

Leerplandoelen:

16 Zoeken naar vormgeving die niet alledaags en voor de hand liggend is, maar nieuw is.

Lesdoelen:

De leerlingen kunnen:

  • een object beschouwen en vertellen hoe het tot stand gekomen is.
  • experimenteren om tot een mooie kader en compositie te komen.
  • een trucage foto tot stand brengen met een fototoestel.

Bouwstenen:

Kader: standpunt (vogelperspectief)

Compositie: Verhoudingen tussen objecten.

Concept van de sessie:
AAN: standpunt
MET: fototoestel
ROND: eigen zin doen 

Lesverloop:

Fase 1: Instap + verkenning 15 min.

  • Ik heb hier een fototoestel. En die heeft zo'n vreemde foto's getrokken. Ik wist niet dat een fototoestel dat kon. Kijken jullie mee?

De leerlingen krijgen een aantal foto's. Ze mogen in groep bespreken hoe de foto getrukeerd is.

  • Zou dat meisje zo lenig zijn dat ze haar benen over haar schouders kan trekken?
  • Probeer eens of jij dat kan.
  • Hoe zou ze dat dan doen?
  • Zou er nog iemand mee op de foto staan?
  • Zouden de achterste meisjes kleiner zijn dan het eerste meisje?
  • Hoe zie je dat?
  • Kunnen ze ook groter zijn maar kleiner lijken?
  • Hoe komt dat?
  • Als ze naast elkaar zouden staan, zou de foto dan nog hetzelfde zijn?
  • Wat zou er dan anders zijn?
  • Is het misschien een pop die op die rand staat?
  • Houdt die echt zijn hand tussen de vingers, kijk eens goed.
  • Is het meisje echt zo klein dat ze tussen de handen past?
  • Staat ze echt tussen de handen?
  • Is de jongen van de handen een reus dan?

Er worden meerdere foto's in die trend op de tafels gelegd. De leerlingen bespreken hoe de foto's gemaakt zijn.

Fase 2: Kern Brainstorm + experimenteren 30 min.

brainstorm

  • Welke foto vonden jullie leuk?
  • Weten jullie hoe de foto gemaakt is?

De leerkracht schrijft op het bord wat je allemaal kan doen om zulke foto's te maken.

  • Zou het nu echt aan het fototoestel liggen dat de foto's zo vreemd zijn?

De leerlingen zullen de link leggen dat de foto's vanuit een ander perspectief getrokken zijn.

Experimenteren

De leerkracht verdeelt de klas in groepjes.

  • Elk groepje krijgt een fototoestel.
  • Probeer eens wat foto's te maken die 'vreemd' zijn. De leerkracht zorgt voor materiaal: krijt, potten, emmers, knuffels...
  • Jullie mogen ook naar de speelplaats om daar wat dingen uit te proberen.
  • Hebben jullie nieuwe manieren ontdekt? Laat eens zien? Hoe hebben jullie dat gedaan?

Fase 3: Verwerking + evaluatie

Verwerking 20 min.

De leerkracht herverdeelt de groepen.

  • Jullie gaan in jullie groep 1 foto maken die ook zo vreemd is. Die foto's komen in het schoolkrantje.
  • Als jullie klaar zijn mogen jullie de foto op de computer zetten en dan gaan we samen eens kijken naar alle foto's.

Evaluatie 10 min.

  • Is de truc leuk gevonden?
  • Is de trucage goed gelukt?
  • Hoe hebben jullie dat gedaan?
  • Hoe zijn jullie er op gekomen om het zo te doen?
  • Waar stond de fotograaf toen de foto getrokken werd?
©2016 Ine Vanhove & Klaartje Maes
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin