Lesfiche: word zelf componist

We werken in deze les verder op enkele bladzijden uit het boek 'Kandinsky was een Schilder' van Daan Remmerts De Vries. Op deze bladzijden vraagt Kandinsky zich af hoe bepaalde dingen zouden klinken. De leerlingen krijgen per groep een beeldfragment waar ze zelf een compositie bij moeten maken.

Leerjaar: 3e graad

Leerplandoelen

2. Musiceren met voorwerpen en instrumenten (lichaamsinstrumenten, zelfgemaakte en bestaande instrumenten) met aandacht voor klankproductie en speeltechniek.

Dat houdt in:
2.1. De klankmogelijkheden van voorwerpen en instrumenten onderzoeken.

Lesdoelen

  • De leerlingen kennen het verschil tussen zachte en scherpe klanken/ koude en warme klanken.
  • De leerlingen kunnen een combinatie van klanken maken bij een beeld.
  • De leerlingen kunnen samenwerken om een compositie te maken.

Beginsituatie

De leerlingen zitten volop in het project van Kandinsky:

De leerlingen weten dat Kandinsky veel belang hechtte aan muziek.
De leerlingen hebben kennis gemaakt met Kandinsky aan de hand van het boek 'Kandinsky was een Schilder' van Daan Remmerts De Vries.

FASE 1: verkenning

Instrumenten/klanken verkennen

De juf toont enkele instrumenten die ze heeft meegebracht: een tamboerijn, castagnetten, een trommel, een blokfluit ... Samen met de kinderen groeperen we de warme en koude klanken. Welke instrumenten klinken dof en welke klinken scherp? Een tamboerijn geeft een scherpe klank, maar kan je er ook een doffe klank mee maken? Hoe doe je dat? En met de andere instrumenten?

Extra instrumenten maken

De juf heeft materiaal bij om instrumenten te maken: grote blikken en dingen om de blikken mee te vullen: zand, rijst, steentjes. De kinderen mogen de dozen vullen met het materiaal naargelang de klank die ze wensen. Ze mogen hier ook mee experimenteren.

Daar ze tijdens het Project Kandinsky reeds de betekenis van kleuren hebben besproken, kunnen ze hun instrument ook bekleden met gekleurd papier. Warme kleuren voor de warme klanken en koude kleuren voor de scherpe klanken.

FASE 2: samen een compositie maken

We kijken naar het filmpje zonder geluid (klik hier om het filmpje te zien). Hoe zou dit nu klinken? Kandinsky probeerde klank om te zetten naar beeld. Wij zetten beeld om naar klank. Zou je op een roetsjbaan eerder zachte of harde klanken horen? Zijn er ook momenten waarop je zachtere klanken hoort? Welke momenten zijn dat?

De kinderen met een instrument met warme klank gaan samenzitten. Hetzelfde met de groep met harde klanken. We spreken af wanneer we welke klank zullen nodig hebben.

Zullen we eens proberen? De juf speelt het filmpje opnieuw af.

FASE 3: Een eigen compositie maken

De kinderen mogen zich verdelen in groepjes van 5. Ze kiezen een filmpje en maken een eigen compositie. Belangrijk is dat in elke groep zowel harde als warme klanken te vinden zijn.

Klik op de titels om naar het filmpje te gaan:

domino's

surfen

skater

Dance of the flyers

skiën


Bronnen

D. Remmerts De Vries. (2010) Meneer Kandinsky was een schilder. Amsterdam: Leopold

Zeppelin:
Crul,K.(2015).Zeppelin, Didactiek voor muzische vorming.Kalmthout:Pelckmans

Cursus MUVO 2:
De Backer, J. Crul, K.(2007). Leergebied muzische vorming Muzische vorming 2. KHM

Cursus hoofdstuk 2:
De Mesmaeker, S.(z.d.). Het Muzisch project 2014. KHM

©2016 Ine Vanhove & Klaartje Maes
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin